Kröller-Müller

Een kist gevuld met 3.400 brieven betekende het begin van de zoektocht naar het ware verhaal achter Helene Kröller-Müller. Eva Rovers toont in deze meeslepende biografie aan dat het levensverhaal van Nederlands bekendste verzamelaar ongelofelijker en indrukwekkender was dan de geruchten van spilzucht en overspel, die vaak over haar de ronde doen.

Rond 1900 was Helene Kröller-Müller een van de rijkste vrouwen van Nederland. Samen met haar man Anton Kröller kocht ze vol overgave schilderijen van Van Gogh, Picasso en Mondriaan, maar zij deinsde er ook niet voor terug om tijdens de Eerste Wereldoorlog als verpleegster in een veldhospitaal te werken. Haar levensdoel was het bouwen van een museum voor haar unieke collectie en dit te schenken aan het Nederlandse volk. Als de eerste fundamenten zijn gelegd, slaat het noodlot toe. Het is aan haar vastberadenheid te danken dat in 1938 – een jaar voor haar dood – het Kröller-Müller Museum alsnog kon worden geopend. Maar de prijs die zij daarvoor betaalde, was hoog.  

Bestellen (NL)  Bestellen (BE)


In het najaar van 2016 verscheen bij Athena Verlag Sammeln fur die Ewigkeit, Helene Kröller-Müller (1869-1939). De Duitse vertaling werd verzorgd door Marlene Müller-Haas.
 

De pers over De eeuwigheid verzameld:
 

'Afgerond portret van een veeleisende, autoritaire, maar doortas- tende 'Mevrouw'', NRC Handelsblad.
 
'Een voorbeeldige en boeiende biografie' en een 'meeslepend verhaal', Vrij Nederland.
 
'Weet tot het eind te boeien door kunst, zakelijke besognes, privé en tijdgeest knap met elkaar te verweven', Trouw.
 
'Meer dan interessante biografie [...], een uitzonderlijk boek. Zeer leesbaar ondanks de hoge informatiedichtheid', De Groene Amsterdammer.